
PORT, AUTOPISTA, PARC
Postmodernitat i darreres tendències arquitectòniques al litoral de Ciutat
Sobre l’activitat
La ruta explora el front marítim est de Palma, des de la zona històrica de l´Almudaina fins al desenvolupament residencial de Nou Llevant.
Especialment a l’últim terç del segle XX, l’àrea ha estat objecte de transformacions urbanístiques que han provocat tensions i han impulsat debats sobre l’omnipresència del vehicle privat i l’especulació immobiliària.
Aquesta franja costanera combina usos molt variats (institucionals, comercials, religiosos, residencials i d’oci) que han impulsat propostes d’arquitectes com Elías Torres, José Antonio Martínez Lapeña, Patxi Mangado, José Ferragut, Juan de Aguilar i Equipo Sócalo que en representen algunes de les principals corrents arquitectòniques més recents.
Al llarg del recorregut ens aproparem a aquests projectes i analitzarem la relació ciutat-mar i vehicle-vianant.
Aquesta ruta complementa la realitzada a l’edició Open House Palma de 2022 titulada Port, carretera, ciutat. Urbanisme i arquitectura al litoral de Palma, on es va explorar el front oest.
Participants
María Sebastián Sebastián
Doctora en Història, Història de l’Art i Geografia per la Universitat de les Illes Balears amb la tesi La construcción turística en las Islas Baleares (1939-2005). Arquitectura urbanismo y fotografía. Arquitecta per la Universitat Politècnica de Catalunya, llicenciada en Història de l’Art i Màster en Patrimoni Cultural: Investigació i Gestió per la Universitat de les Illes Balears.
Les seves línies de recerca es centren en l’arquitectura contemporània, l’arquitectura turística i la història de la fotografia. Ha participat a projectes de recerca d’àmbit nacional i internacional. El 2016 fou guardonada amb la Beca d’Investigació Premi Ciutat de Palma pel projecte “El passeig marítim de Palma. Gènesi, desenvolupament i futur” i el 2022 rebé una Wiley Research Fellowship de la Royal Geographical Society pel projecte “Travelling Women. Depictions of the Mediterranean area in the narratives of Emilia F. Noel and Margaret Hasluck”.
Actualment, és professora al Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts de la Universitat de les Illes Balears.
